Spising som fører til fising

Mennesker har trodd prompen er djevelens verk. Den skyldige er nok litt mindre slem.

Last ned pdf
Skriv ut
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

I våre dager tror nok de færreste at djevelen har noe med prompen å gjøre. Av og til skyldes ”en bønne” at du faktisk har spist en bønne.

I motsetning til for eksempel hikkingen eller rapingen, er prompen blitt mennesket minst sjarmerende lyd. Rødmende har vi henvist denne kroppens ulyd til skammens hjørne. Selv sosialantropologer klør seg i hodet over at de ikke har forsket mer på dette.

Ifølge Kirsten Bell er det langt mellom antropologer som har tatt denne kroppslige funksjonen på alvor, men de finnes. Og noe av grunnen er at man rett og slett har sett på prompen som avskyelig, uhøflig og ja, til og med noe som lukter av djevelen.

  • Bønner
    Den musikalske frukten som ofte forvandler stille rumper til det reneste orkester. Men om du legger bønnene i bløt over natten, kan du redusere bønnenes ”gassete” egenskaper.
  • Grønnsaker
    Blomkål og brokkoli inneholder den samme sukkerarten som bønner. Spiser du den rå varianten av disse grønnsakene, må du påregne litt promp.
  • Frukt
    Frukt inneholder fruktose, en sukkerart som kan være vanskelig å fordøye.
  • Meieriprodukter
    Meieriprodukter inneholder laktose, eller melkesukker. De fleste mennesker er laktoseintolerante, noe som betyr at de ikke kan fordøye laktose skikkelig. Om man likevel insisterer på å meske seg med ost og melk, kan man utvikle luft i magen, føle ubehag eller blir magesyke. Er du laktoseintolerant, er du nok allerede godt kjent med promping.
  • Maissirup
    Dette er et vanlig søtningsmiddel som sniker seg inn i alle typer bearbeidet mat. Siden den inneholder høye nivåer av fruktose, kan det gjøre deg fjertete.
  • Fullkorn
    Fiberrik mat er til det kjedsommelige fremmet som en del av et sunt kosthold. Men fullkornsprodukter kan også inneholde ufordøyelige karbohydrater som gjør at du promper. Hvis du ønsker å øke mengden av fiber i kosten din, gjør det sakte for å gi systemet en sjanse til å justere. Ellers kan det bli uutholdelig livlig i den bakre regionen.
  • Sorbitol
    Sorbitol finnes naturlig i frukt, men er også et vanlig kunstig søtningsmiddel i tyggegummi og andre sukkerfrie matvarer. Det er vanskelig å fordøye, og nettopp derfor blir du fjertete.
  • Tyggegummi
    Tyggegummi kan rett og slett gjøre deg fjertete fordi du svelger luft når du tygger tyggis.
  • Soda
    Kullsyreholdige drikker som brus har en flatulerende effekt. Det sier seg selv, når du svelger luftbober, må du enten rape eller prompe for å få det ut igjen.
  • Kjøtt
    Kjøtt og andre proteinrike matvarer trenger ikke å gjøre deg til en promper, men siden dette ikke er lettfordøyelig mat, får bakteriene mer tid til å produsere gasser i tarmen. Den produserer også svovel, noe som gjør prompene dine såpass vonde at de ikke må slippes ut i ”dødelige” doser.

Kilder:
Popanth.com
EverydayHealt.com

Behandlingsformer for
forebygge